Čína: Létající taoistický chrám Xuankongsi
Vstupujeme na posvátné území a opět to není žádná lidovka. Na vysoké ceny vstupů si u špičkových čínských památek pomalu zvykáme.
K Visutému chrámu se jede údolím řeky Heng. Nedaleko odsud se tyčí jedna z pěti posvátných taoistických hor v Číně, Hengshan.
Kaňon musel být v minulosti ještě krásnější. Divoká řeka však byla spoutána vysokou hrází a břehy pod ní zregulovány do úhledného betonového koryta.
O další kultivaci okolí chrámu se nepřetržitě starají čety řemeslníků už 15 století. V době našeho příjezdu pracovali někteří tak usilovně, až se z nich kouřilo.
Úklidová četa měla o něco klidnější tempo, přesto se z některých jedinců také kouřilo.
Samotný chrám Xuankongsi se vznáší jako zázrakem pod skalním převisem.
Dřevěné svislé podpěrné pilíře budí dojem neuvěřitelné křehkosti celé stavby. Tato bidla jsou však pouze kamufláž a tíhu kláštera nenesou. Jsou tu hlavně na efekt.
Jako by se celá konstrukce vznášela ve vzduchu.
Většinu tíhy nesou vodorovné tlusté dřevěné pilíře, které jsou zasazeny hluboko do otvorů vytesaných ve skále.
Se stavbou se začalo za éry dynastie Severní Wei v roce 491.
Původní budovy občas spláchla rozvodněná řeka Heng. Stávající stavby jsou z doby dynastii Ming a Čching, tzn z 15. až 19. století.
Pojďme dál!
Při pohledu z výšky 75 m mi připadá dost neuvěřitelná informace, že budovy opakovaně strhávala rozvodněná řeka. Myslím, že koryto řeky muselo tehdy vést o kus výše
Vnitřek kláštera tvoří přírodní jeskyně a skalní prohlubně, ke kterým jsou zvenku přilepena dřevěná průčelí. Díky tomu, že je chrám dobře chráněn před povětrnostními vlivy a před slunečním žárem, jsou pigmenty barev na vnějších plochách velmi stálé a zářící. Během mnoha staletí se chrám rozrůstal do nynější podoby. V současnosti komplex čítá více než 40 síní.
Některé návštěvnice vědí, co se sluší a patří. Velmi citlivě volí barvy oblečení tak, aby patřičně ladily s barvami, použitými na fasádě kláštera.
Zajímavostí je, že se jedná o jediný chrám v Číně, který slouží všem třem hlavním čínským filosofickým proudům, Konfucianismu, Buddhismu a Taoismu.
Ošahat si tlustý blahobytný břich Smějícho se Buddhy je nepsanou povinností všech přišedších.
Jednotlivá patra spojují žebříky nebo úzká schodiště, kudy by se zápasník sumo těžko protáhl.
Přemýšlím, zda tu mniši spí? Asi ne, protože jsem nikde neviděl cely. Libor ale viděl nějaké schody nahoru do skály. Třeba mohly být cely tam?
Ve svatyních je ukryto více než 80 bohatě zdobených soch z mědi, terracotty a kamene.
Většina soch se těší přízni návštěvníků a je dost v balíku.
Konec - Procházeli jsme jednotlivé komnaty kláštera Xuankongsi, když jsem si všiml, že voda blízké hráze začíná nebezpečně prosakovat. Vím, že ani zdánlivá nepřístupnost kláštera na vysoké skále nezabrání vodě v jejím zkázonosném díle. Nejvyšší čas, abychom vzali nohy na ramena. "Kdo uteče, vyhraje!", říkal jsem si, když jsme kvapně opouštěli údolí řeky Heng. (Těch dvou nicnetušících ubožáků dole mi bylo líto.)
Content will continue after the ad
Continue below for more content
- cancel the filter.

Delete photos and videos from the album

Select all photos or videos you want to delete and confirm the action.

Title

Čína: Létající taoistický chrám Xuankongsi

Description

Je 5:00. Průvodčí nás decentně budí a já pomalu procitám do nového dne. Ve Vietnamu mělo vlakové procitnutí jiný říz. Z amplionu spustily budovatelské písně a já byl na nohou dříve, než se mužský sbor stačil podruhé nadechnout. V 5:20 vystupujeme z vlaku. Jsme v Datongu. Sotva jsme vyšli před nádraží, připojil se k nám čínský taxikář. Visutý chrám Xuankongsi a Yungangské jeskyně za 500 yuanů a za jeden den? To je nabídka, která se neodmítá. Původně dvoudenní program doznává pozitivních změn a my se přizpůsobujeme. Obě strany jsou očividně spokojené. Ochotný taxikář nás hned odvezl do hotelu, aby nás měl uklizené v bezpečí a nikdo mu nás nevyfoukl. V hotelu ještě všichni spí, ale nemají s naším časným příjezdem problém. Bydlíme ve komunistickém hotelu, který je sice prosáklý cigaretovým dýmem, ale jinak je v pořádku.

Přesně v 9:00 vyrážíme do provozu třímilionového velkoměsta a probíjíme se k jeho okraji. Co se týče kvality vozového parku, je to tu znatelně lepší než u nás. Potkáváme vesměs nová auta renomovaných značek. Mercedesy a BMW nejsou žádnou exotickou výjimkou. Jezdí tu také mnoho VW a Škodovek. Naše auto je bohužel výjimkou potvrzující pravidlo.

Cesta vede zvlněnou krajinou kolem řeky. Všiml jsem si, jak je koryto zahlodané do několik desítek metrů tlusté sprašové půdy. K Visutému taoistickému chrámu přijíždíme zhruba po 90 minutách jízdy.

Period

Statistics

• 22 photos
  • 10 likes

Categories and tags

Settings

Public album

Anyone can see the album.

Available only for 18+

Only people who have confirmed their coming of age can see the album with 18+ content.

Hidden album

Only people who know the exact address of the album can see that.

Locked album

Only people who enter the code you set can see the album.

Report album

Photos and videos with comments

Nasněžila vám 20% SLEVA. Sněhu zatím moc není, tak si aspoň užijte slevu 20 % na všechny dárky z vašich fotek. Platí po zadání kódu: Zima2023 v objednávce.
S kódem: Zima2023 Akce platí do 5. 2. 2023
Získat slevu

Create photo gifts

From albums and photos on Rajče or even from a computer disk; you can easily and quickly create various photo gifts for yourself or your friends.

Advertisement

Other albums by the author

Similar albums

Continue browsing

If you like the album…

You can also share the album

Play slideshow Stop
TIPYou can also save changes by proceeding to the next photo or video and deleting them with the ESC key.
Add tags to your description (e.g. #wedding #travel) so more people will see the photo or video.